Memastikan modal insan dibangunkan secara berterusan untuk melahirkan warga kerja yang kompeten dengan melaksanakan sekurang-kurangnya 80% kursus.
Memaklumkan/mengiklankan kepada masyarakat tentang kekosongan rumah/premis perniagaan dalam tempoh seminggu untuk pemilikan/penyewaan.
Menyelesaikan bayaran dalam tempoh 7 hari.
Mengadakan program-program /latihan dan kemahiran kepada masyarakat dan Badan-badan Bukan Kerajaan (NGO) dalam Wilayah Ketengah secara berterusan.
Memberi khidmat nasihat kepada usahawan dalam pembangunan produk, promosi dan pemasaran.
Memastikan semua fasiliti/kemudahan awam yang disediakan berada dalam keadaan baik dan selamat.
Menyalurkan informasi/maklumat terkini dan dasar kerajaan kepada masyarakat dengan sahih, tepat, cepat, jelas dan berkesan menerusi laman web dan media elektronik.
Menyediakan kemudahan, aktiviti dan khidmat pelanggan yang berkualiti kepada pengunjung Tasik Kenyir.
Mengadakan Hari Bertemu Pelanggan setiap bulan.
Memberi layanan kepada aduan awam untuk diambil tindakan selepas aduan yang diterima dengan serta-merta.